سایتهای معتبر در قلمرو کودکان

 

WWW.baby-game.blogfa.com/

در این وبلاگ موضوعات جالبی در خصوص کودکان ارائه گردیده است، از جمله می توان به این موضوعات اشاره نمود
» اتاق کودک
» محبت و ناز و نوازش
» حمام کودک
» مادران ایدزی
» خلاقیت وهوش کودک
» بازی کودکان

leilarabei.blogfa.com/WWW.

در این وبلاگ موضوعات جالبی در خصوص کودکان ارائه گردیده است، از جمله می توان به این موضوعات اشاره نمود

مهد کودک چرا و چگونه؟

فردای سالم با کودکان سالم

مهر با کودک

لذات بازی

www.aftab.ir

  www.moghanaras.com

www.bahaiparent.com

(مقالات روانشناسي كودك به زبان فارسي)

  www.delmarlearning.com

www.ketab.ir

www.familyfun.com

www.spritual-education.org

www.cbc.ir

 www.dailyparent.com

www.eb.com

www.earlychildhood.com

www.childcareinpractice.org

www.gamekids.com

www.my-kids.com

www.kidsdoctor.com

www.kidsource.com

www.irandoc.ac.ir

www.earlychildhoodaustralia.org

www.childcareinpractice.org

www.bna.com

http://www.koodakan.org/cnslt/mravan.htm

سایتهای علوم تربیتی

www.ebo.iau.ir

 

www.findarticles.com

 

www.irandoc.ac.ir

 

www.sid.ir

 

www.azad.ac.ir

 

www.articles.ir

 

www.editlib.org

 

http://www.eduref.org/cgi-

 

http://www.nationaledtechplan.org/defult.asp

 

http://members.tripod.com/exworthy/tc.htm

 

http://irs.ed.uiuc.edu/wp/

 

http://netdaycompass.org

 

http://www.edu.org/lnt/news/issue14/

 

http://www.techlearning.com/

 

http://www.eschoolnews.com

 

http://www.edstandards.org

 

http://www.ceoforum.org

 

http://www.iste.org

 

http://www.ncrtec.org

 

http://www.wwu.edu

 

http://www.4teachers.org

 

http://ts.mivu.org

 

http://www.electronic-school.com

 

http://www.infotoday.com

 

http://www.globalschoolhouse.org/

 

http://www.askeric.org

 

http://www.h-net.msu.edu/

 

http:www.itrd.gov/pubs/pitac/pitac-tl-9feb.pdf

 

http://www.hwwilsonweb.com/autologin  نمایه نامه تربیتی(داراي بيش از 630عنوان نشريه ادواري علوم تربيتي)

International Review of Education  

International Review of Education  

موسسات مرتبط با کودکان

•         انجمن پژوهشهایپویا (۱۳۶۷) درزمینه آموزش‎وپرورش وارتقاء سطح‎كیفی‎آن فعالیت می‎كند.

•         Science and Arts Foundation - SAF بنياد دانش و هنر (۱۳۶۹)

•         موسسه پژوهش كودكان دنیا (۱۳۷۳) در زمینه مسائل آموزشی ـ پرورشی كودكان پیش دبستان و مهدكودك‎ها در تهران و شهرستان‎ها فعالیت می‎كند .

•         موسسه مادران امروز (۱۳۷۷) ایجاد شناخت و ارتقاء سطح آگاهی خانواده‎ها را هدف كار خود قرار داده است و در شهرستان‌ها نیز فعالیت دارد.

•         بنیاد پژوهش تاریخ ادبیات كودكان ایران (۱۳۷۹) در زمینه پژوهش بر روی تاریخ ادبیات كودكان و گردآوری اسناد و اطلاعات تاریخی فعالیت می‎كند.

•         انجمن ترویج علم ایران (۱۳۸۰) نیز با شورا ارتباط نزدیك دارد زیرا یكی از اهداف شورا ایجاد زمینه برای آفریدن آثار غیرداستان در سطح بالای خلاقیت ادبی است .

•         خانه‌ي کتابدار کودک و نوجوان و ترويج خواندن (۱۳۸۳) يک خانه‌ي آجري زيبا با اهداف زيبا.

•         کانون توسعه فرهنگی کودکان

•         دفتر ادبیات داستانی

مجله دیواری ویونا                 *

       شورای كتاب كودك با برخی نهادها و سازمانهای بین المللی كه اهداف مشترك دارند نیز در ارتباط است. ارتباط مستمر با دفتر بین المللی      كتاب برای نسل جوان IBBY ، به عنوان عضو ایرانی این دفتر، ارتباط با یونیسف و انجام طرحهای مشترك، انتخاب و ارسال كتاب به كتابخانه بین المللی كودكان و نوجوانان مونیخ و معرفی بورسیه به آن كتابخانه، ارائه خدمات مشورتی در ارتباط با انتخاب داور، تصویرگر برای شركت در كارگاه دو سالانه تصویرگری براتیسلاوا BIB ، و دیگر ارتباط‎‎های موردی كه به طور مستمر جریان دارد.

http://www.icdlbooks.org/
كتابخانه ديجيتالي بين‌المللي كودكان International Children Digital Library
http://www.cbby.org/
کنگره بين المللي ادبيات کودکان چين
http://www.persianintexas.org/
سايت دانشگاه تگزاس- در اين سايت، زبان فارسي به شيوه اي بسيار خلاق آموزش داده مي شود. خانم كاني باب روف Connie Bobroff فارغ التحصيل رشته Near Eastern Languages and Civilization در بخشی از اين سايت براي آموزش زبان فارسي از داستان ناظم، هوشنگ مرادي كرماني، استفاده كرده است. لازم به ذكر است كه در پديد آمدن اين بخش از سايت دانشگاه تگزاس، شوراي كتاب كودك با خانم كاني باب روف همكاري كرده است.
http://www.persianintexas.org/nazem/
http://www.acs.ucalgary.ca/~dkbrown
سايت جامع ادبيات كودكان- دانشگاه كالگري‌- كانادا

http://www.ibby2008.dk شورای کتاب کودک

 

 

 

دانشگاههای علوم تربیتی

 

  دانشكده علوم تربيتي وروانشناسي دانشگاه تهران
دانشكده ه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه الزهرا عليه السلام
دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي
دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشكده شهيد باهنر كرمان  

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه علامه طباطبائي  

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد  

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي تربيت معلم
 دانشکده علوم تر بیتی دانشگاه شیراز
پژوهشگاه آموزش و پرورش

پژوهشكده خانواده

انجمن اولیاء و مربیان  

انجمن پيشرفت كاربرد كامپيوتر در آموزش

افق هاي تازه براي يادگيري ( آينده پژوهي در آموزش و پرورش )

انجمن مطالعات برنامه درسی ایران


 موضوعات قابل جستجو درباره  دوره کودکی

 

 

International  journal of early years education

Education preschool curricula

Education primary curricula

 The Emotional Development of Young Children

CURRICULUM-BASED PRESCHOOL Programming

Computers in the early childhood curriculum

 childhood curriculum  Strategies for Including Children With Special Needs in Early

Week by Week: Documenting the Development of Young Children

Physical Best Activity Guide: Elementary Level

Early Childhood Research & Practice

Understanding Reading Development

computer use and gross motor and visual motor development in young children

Phonemic awareness in young children; A classroom curriculum

Early Years Curriculum Guidelines

A survey of children and parents about math and science

Standards for Early Childhood Mathematics Education

Building a Brighter Future for Young People through Sport

(early childhood educational research)

Engaging Young Children in Mathematics: Standards for Early Childhood Mathematics Education

The Importance of Observation in Early Education

early childhood education

Early Childhood Activities for Creative Educators

Creative Activities for Young Children

Creative Learning Activities for Young Children

Creative Resources for the Early Childhood Classroom

Creative Teaching in Early Childhood Education

Early Childhood Activities for Creative Educators

Creative IN ELEMENTARY school (PDF) 

"Working with children"

The important of early learning""

"parental participation  in the children's development "                  

Play in the early yeare""

 

آشنایی با گروه آموزش پیش دبستانی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهرانhttp://www.jtt.ir/default.aspx?id=210 جه

جهاد‌ دانشگاهي علاوه بر فعاليت‌هاي پژوهشي، فرهنگي و آموزشي در محيط دانشگاه تلاش نموده تا بتواند در جهت پيوند ميان مراكز علمي و تحقيقاتي جامعه گامهاي مؤثري بردارد، بطوري كه جامعه بتواند از ظرفيت‌هاي موجود در دانشگاه‌ها بهره لازم را ببرد و در مقابل نيز دانشگاه بتواند با استفاده از امكانات و فضاي موجود در سازمانها و شناسايي مسايل و مشكلات موجود جامعه نيروهاي متخصص و مورد نياز را تربيت كند. در‌اين راستا گروه آموزش تخصصي پيش از دبستان جهاد دانشگاهي واحد تهران با 19 سال سابقه، فعاليت آموزشي خود را از سال 1369 با برگزاري دوره‌هاي آموزشي در حوزه تعليم و تربيت و روانشناسي با همكاري اعضاي هيئت علمي با درجه كارشناسي ارشد و دكترا آغاز كرد. 

به استناد مجوز شماره 12200/60/27د مورخ 5/5/1385 معاونت آموزشي جهاد‌دانشگاهي دانشگاه تهران و پيرو نامه‌هاي شماره  16752/820   مورخ   16/12/83  و   10078/820 مورخ   25 /7/84 و28939/87/700 مورخ 29/4/87 درخصوص دستورالعمل آموزش مديران و مربيان، با توجه به بررسي انجام شده و جلوگيري از پراكندگي دستورالعمل آموزش ويژه مديران و مربيان آخرين دستورالعمل اصلاح شده توسط سازمان بهزيستي كل كشور تهيه و تدوين شده و جايگزين دستورالعمل‌هاي قبلي شده است كه طي نامه شماره 36049 /88/700 مورخ30/3/88 به جهاد دانشگاهي واحد تهران ابلاغ گرديد كه به شرح زير مي باشد:

 

1- دوره تربيت مربي مهد كودك

2-دوره مديريت مراكز پيش از دبستان

3- دوره ويژه مؤسسين مهد كودك

 

تربيت مربي خلاقيت

كارگاه هاي آموزشي

 دوره هاي تربيت مربي مهد كودك ويژه مربيان شاغل در مهدكودك

دوره هاي تربيت مربي مهد كودك ويژه متقاضيان مربيگري در مهد كودك

دوره مديريت مراكز پيش از دبستان ويژه متقاضيان تأسيس مهد كودك

دوره مديريت مراكز پيش از دبستان ويژه مديران مهد كودك

دوره مديريت مراكز پيش از دبستان ويژه مؤسسين مهد كودك

تربيت مربي مهد كودك
(
ويژه مربيان شاغل در مهد كودك)

اين دوره ويژه افرادي مي‌باشد كه به عنوان مربي در مهدهاي كودك مشغول به كار مي‌باشند. اين دوره در دو مرحله مقدماتي (60 ساعت) و مرحله تكميلي(80 ساعت)و در كل به مدت 140 ساعت مي‌باشد.

 

 

تربيت مربي مهد كودك
(
ويژه متقاضيان مربيگري در مهدهاي كودك)

اين دوره ويژه افرادي مي‌باشد كه متقاضي مربيگري در مراكز پيش‌از‌دبستان هستند. در اين دوره 140 ساعت دروس نظري و 40 ساعت دوره كارورزي ارايه مي‌گردد.

مديريت مراكز پيش از دبستان
(
ويژه متقاضيان تأسيس مهد كودك)

مديريت مراكز پيش‌از‌دبستان به صورت دو مرحله مقدماتي و تكميلي و يك مرحله توجيهي برگزار مي‌شود. اين دوره شامل 140 ساعت آموزش تئوري و يك دوره كارورزي به مدت 30 ساعت و هزينه دوره 1,530,000 ريال مي‌باشد. اين دوره ويژه افرادي است که ‌‌مي‌خواهند درخصوص مديريت‌ و يا كسب ‌مجوز و ت‍أسيس مهد كودك اقدام نمايند.

مرحله اول مقدماتي

رديف

نام درس

ساعت

1

روانشناسي كودك

20

2

مديريت و برنامه ريزي در مهدهاي كودك

24

3

مقررات اداري و ضوابط جاري در مهدهاي كودك

12

4

حقوق كودك

12

5

كارورزي

30

جمع

100

 

مرحله دوم تكميلي

رديف

نام درس

ساعت

1

بازي و اسباب بازي

20

2

روشهاي ارتباط و آموزش خانواده

12

3

آشنايي با اختلالات رفتاري كودكان

16

4

مهارتهاي زندگي

12

5

آشنايي با مباني امور مالي و مالياتي

16

جمع

70

مديريت مراكز پيش از دبستان
(
ويژه مديران مهد كودك)

دوره مديريت مراكز پيش‌از‌دبستان براي مديران فعال در مهدهاي‌كودك به صورت دو مرحله مقدماتي و تكميلي و يك مرحله توجيهي برگزار مي‌شود. اين دوره شامل 140 ساعت آموزش تئوري و هزينه دوره 1,120,000  ريال مي‌باشد. اين دوره ويژه افرادي است که ‌‌مي‌خواهند درخصوص مديريت‌ و يا كسب ‌مجوز و ت‍أسيس مهد كودك اقدام نمايند.

مرحله اول مقدماتي

رديف

نام درس

ساعت

1

روانشناسي كودك

20

2

مديريت و برنامه ريزي در مهدهاي كودك

24

3

مقررات اداري و ضوابط جاري در مهدهاي كودك

12

4

حقوق كودك

12

جمع

70

 

مرحله دوم تكميلي

رديف

نام درس

ساعت

1

بازي و اسباب بازي

20

2

روشهاي ارتباط و آموزش خانواده

12

3

آشنايي با اختلالات رفتاري كودكان

16

4

مهارتهاي زندگي

12

5

آشنايي با مباني امور مالي و مالياتي

16

جمع

70

مديريت مراكز پيش از دبستان
(
ويژه مؤسسين مهد كودك)

مؤسس شخصيت حقيقي و يا حقوقي است كه پس از طي مراحل اداري موفق به دريافت موافقت اصولي و سپس پروانه فعاليت مي‌گردد. اگر مؤسس مهد كودك فرد مذكر باشد بايد يك مدير مؤنث با شرايط مناسب مديريت مهد به بهزيستي معرفي نمايد. اين دوره به مدت 52 ساعت بوده و هزينه دوره 450,000 ريال مي‌باشد.

رديف

نام درس

ساعت

1

آشنايي با اهداف و اصول آموزش و پرورش پيش از دبستان

16

2

مقررات اداري و ضوابط جاري در مهدهاي كودك

12

3

مهارتهاي زندگي

12

4

حقوق كودك

12

جمع

52

 

 

 

آشنایی با گروه آموزش پیش دبستانی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران

جهاد‌ دانشگاهي علاوه بر فعاليت‌هاي پژوهشي، فرهنگي و آموزشي در محيط دانشگاه تلاش نموده تا بتواند در جهت پيوند ميان مراكز علمي و تحقيقاتي جامعه گامهاي مؤثري بردارد، بطوري كه جامعه بتواند از ظرفيت‌هاي موجود در دانشگاه‌ها بهره لازم را ببرد و در مقابل نيز دانشگاه بتواند با استفاده از امكانات و فضاي موجود در سازمانها و شناسايي مسايل و مشكلات موجود جامعه نيروهاي متخصص و مورد نياز را تربيت كند. در‌اين راستا گروه آموزش تخصصي پيش از دبستان جهاد دانشگاهي واحد تهران با 19 سال سابقه، فعاليت آموزشي خود را از سال 1369 با برگزاري دوره‌هاي آموزشي در حوزه تعليم و تربيت و روانشناسي با همكاري اعضاي هيئت علمي با درجه كارشناسي ارشد و دكترا آغاز كرد. 

به استناد مجوز شماره 12200/60/27د مورخ 5/5/1385 معاونت آموزشي جهاد‌دانشگاهي دانشگاه تهران و پيرو نامه‌هاي شماره  16752/820   مورخ   16/12/83  و   10078/820 مورخ   25 /7/84 و28939/87/700 مورخ 29/4/87 درخصوص دستورالعمل آموزش مديران و مربيان، با توجه به بررسي انجام شده و جلوگيري از پراكندگي دستورالعمل آموزش ويژه مديران و مربيان آخرين دستورالعمل اصلاح شده توسط سازمان بهزيستي كل كشور تهيه و تدوين شده و جايگزين دستورالعمل‌هاي قبلي شده است كه طي نامه شماره 36049 /88/700 مورخ30/3/88 به جهاد دانشگاهي واحد تهران ابلاغ گرديد كه به شرح زير مي باشد:

 

1- دوره تربيت مربي مهد كودك

2-دوره مديريت مراكز پيش از دبستان

3- دوره ويژه مؤسسين مهد كودك

 

تربيت مربي خلاقيت

كارگاه هاي آموزشي

 دوره هاي تربيت مربي مهد كودك ويژه مربيان شاغل در مهدكودك

دوره هاي تربيت مربي مهد كودك ويژه متقاضيان مربيگري در مهد كودك

دوره مديريت مراكز پيش از دبستان ويژه متقاضيان تأسيس مهد كودك

دوره مديريت مراكز پيش از دبستان ويژه مديران مهد كودك

دوره مديريت مراكز پيش از دبستان ويژه مؤسسين مهد كودك

تربيت مربي مهد كودك
(
ويژه مربيان شاغل در مهد كودك)

اين دوره ويژه افرادي مي‌باشد كه به عنوان مربي در مهدهاي كودك مشغول به كار مي‌باشند. اين دوره در دو مرحله مقدماتي (60 ساعت) و مرحله تكميلي(80 ساعت)و در كل به مدت 140 ساعت مي‌باشد.

 

 

تربيت مربي مهد كودك
(
ويژه متقاضيان مربيگري در مهدهاي كودك)

اين دوره ويژه افرادي مي‌باشد كه متقاضي مربيگري در مراكز پيش‌از‌دبستان هستند. در اين دوره 140 ساعت دروس نظري و 40 ساعت دوره كارورزي ارايه مي‌گردد.

مديريت مراكز پيش از دبستان
(
ويژه متقاضيان تأسيس مهد كودك)

مديريت مراكز پيش‌از‌دبستان به صورت دو مرحله مقدماتي و تكميلي و يك مرحله توجيهي برگزار مي‌شود. اين دوره شامل 140 ساعت آموزش تئوري و يك دوره كارورزي به مدت 30 ساعت و هزينه دوره 1,530,000 ريال مي‌باشد. اين دوره ويژه افرادي است که ‌‌مي‌خواهند درخصوص مديريت‌ و يا كسب ‌مجوز و ت‍أسيس مهد كودك اقدام نمايند.

مرحله اول مقدماتي

رديف

نام درس

ساعت

1

روانشناسي كودك

20

2

مديريت و برنامه ريزي در مهدهاي كودك

24

3

مقررات اداري و ضوابط جاري در مهدهاي كودك

12

4

حقوق كودك

12

5

كارورزي

30

جمع

100

 

مرحله دوم تكميلي

رديف

نام درس

ساعت

1

بازي و اسباب بازي

20

2

روشهاي ارتباط و آموزش خانواده

12

3

آشنايي با اختلالات رفتاري كودكان

16

4

مهارتهاي زندگي

12

5

آشنايي با مباني امور مالي و مالياتي

16

جمع

70

مديريت مراكز پيش از دبستان
(
ويژه مديران مهد كودك)

دوره مديريت مراكز پيش‌از‌دبستان براي مديران فعال در مهدهاي‌كودك به صورت دو مرحله مقدماتي و تكميلي و يك مرحله توجيهي برگزار مي‌شود. اين دوره شامل 140 ساعت آموزش تئوري و هزينه دوره 1,120,000  ريال مي‌باشد. اين دوره ويژه افرادي است که ‌‌مي‌خواهند درخصوص مديريت‌ و يا كسب ‌مجوز و ت‍أسيس مهد كودك اقدام نمايند.

مرحله اول مقدماتي

رديف

نام درس

ساعت

1

روانشناسي كودك

20

2

مديريت و برنامه ريزي در مهدهاي كودك

24

3

مقررات اداري و ضوابط جاري در مهدهاي كودك

12

4

حقوق كودك

12

جمع

70

 

مرحله دوم تكميلي

رديف

نام درس

ساعت

1

بازي و اسباب بازي

20

2

روشهاي ارتباط و آموزش خانواده

12

3

آشنايي با اختلالات رفتاري كودكان

16

4

مهارتهاي زندگي

12

5

آشنايي با مباني امور مالي و مالياتي

16

جمع

70

مديريت مراكز پيش از دبستان
(
ويژه مؤسسين مهد كودك)

مؤسس شخصيت حقيقي و يا حقوقي است كه پس از طي مراحل اداري موفق به دريافت موافقت اصولي و سپس پروانه فعاليت مي‌گردد. اگر مؤسس مهد كودك فرد مذكر باشد بايد يك مدير مؤنث با شرايط مناسب مديريت مهد به بهزيستي معرفي نمايد. اين دوره به مدت 52 ساعت بوده و هزينه دوره 450,000 ريال مي‌باشد.

رديف

نام درس

ساعت

1

آشنايي با اهداف و اصول آموزش و پرورش پيش از دبستان

16

2

مقررات اداري و ضوابط جاري در مهدهاي كودك

12

3

مهارتهاي زندگي

12

4

حقوق كودك

12

جمع

52